Kanotocht opening Blauwe Verbinding

Kanotocht opening Blauwe Verbinding

Pauze bij het hondenstrandje

Samen met gemeente Rotterdam heeft Kanovereniging Lekko een tocht georganiseerd over de eerste Blauwe Verbinding. Vermoedelijk zijn we daarmee ook de eerste kanovaarders die de hele tocht hebben afgelegd nadat het laatste obstakel (onderdoorgang A15) voltooid werd. Met de vaarders van onze eigen vereniging konden ook andere geïnteresseerden mee waaronder een vlogger Yoeri van Open Rotterdam. In totaal gingen zo 17 man onderweg verdeeld over 4 canadezen en 7 kajaks. Het was een zonnige dag en de Blauwe Verbinding kent prachtige stukken waardoor je even vergeet dat je in een drukke stad of randgemeente vaart. Bij het hondenstrand Zuiderlijk Randpark hebben we even gepauzeerd en daarna verder richting Portland. Het varen ging niet helemaal zonder incidenten, een van de door de gemeente beschikbaar gestelde sit-on-top kajaks bleek een stop te missen waardoor deze uiteindelijk vol liep met water. Dit werd nadat deze bijna zonk snel opgelost door het aan de kant leeg te laten lopen en het gat vervolgens te dichten met een spa-dop en heel veel duct-tape. Gelukkig werden we bij het uitstappen ter hoogte van de Essendijk getrakteerd op ijsjes van onze altijd attente Annelies die de hele tocht is meegereden om foto’s te maken (foto’s volgen). Hieronder het filmpje dat vlogger Yoeri maakte.

Helemaal perfect is de Blauwe Verbinding nog niet. Het Rotterdamse deel kunnen we goed noemen, maar in het Rhoonse deel loop je vast doordat overdragen wanneer de Koedood stopt bij de Essendijk (grens Rhoon / Barendrecht) niet goed geregeld is. Omdat wij dit al wisten weken wij uit naar de plassen rond Portland en Carnisselande (Gaatskens Plas). Bij het laatste eiland van de wijk Portland (Parels) kan nog goed worden uitgestapt, maar voor het instappen bij de Gaatskens plas is niets geregeld. Geen probleem voor een ervaren groep zoals deze, maar erg lastig voor dagjesmensen. Ook het uitstappen bij de Gaatskens plas om op het laatste deel van het traject te raken is vrijwel onmogelijk. Nadat we hebben overgedragen bij de Zuider-Carnisseweg worden we al snel geconfronteerd met een nieuw obstakel. Ook hier geldt: goed te doen voor ervaren mensen, maar schrikken voor dagjesmensen. Dit obstakel is ook vrij lastig te nemen wanneer men vanuit Barendrecht de andere kant op wenst te varen. In ons geval hadden we dan ook nog besloten terug te varen naar de vereniging aan het Waaltje. Hiervoor moest worden overgedragen over de Noldijk. Echter ook hier is niets geregeld. Kortom, er moet nog het nodige worden gedaan om de verbinding perfect te maken voor recreanten.

Tip voor recreanten die de Blauwe Verbinding willen varen:
Start bij de kanoplas in het Zuiderpark en vaar de Blauwe Verbinding tot deze bij een gemaal stopt (Essendijk) en keer weer om.

Tags: , , , , , , ,