Geslaagde tocht op de Vlist

Geslaagde tocht op de Vlist

Nog net geen file varen

Zondagmorgen….frisse morgen, 27 september 2015.

Het bed is lekker warm………..
De wekker gaat…..te vroeg, voor zo’n frisse morgen buiten het bed.
Maar het zonnetje schijnt al door de gordijnen. Het belooft een mooie dag te worden.
Daar moet toch nog maar even van geprofiteerd worden.
Dus hup…..de ochtend in.
Bed uit, aankleden, ontbijten, boot op het dak en gaan met die banaan.

Iets over half negen aangekomen bij het clubgebouw, zijn de overige vroege zondagsvogels al bezig om de trailer te vullen met bootjes.
Vandaag gaan we varen op het altijd leuke watertje “De Vlist”.
We vertrekken vanaf het clubgebouw met in totaal 10 deelnemers.
In Haastrecht waar we vertrekken zullen zich nog 4 lekko’ers en 1 of 2 gastvaarders zich bij ons aansluiten.

Aangekomen, bootjes afladen, spullen in de boten doen, wachtend op de laatste deelnemers, nog een bakje koffie, alvast genieten van een mooie ochtend.
Om 10.15 u gaan we instappen. De ploeg bestaat uit
René, Casper, Ingeborg, Bets, Gemma, Henk, Guus, Magda, Arend, Jolien, Erik, Kim, Bram en ondergetekende én onze gastvaardster Jeanette (voor mij een “oude” bekende van de TKBN) van KV Viking uit Venlo. Een leuke grote ploeg voor een leuke tocht.

De lokale vissers hebben fijn een plekje naast de steiger uitgezocht, dus we kunnen makkelijk te water.
Iets te makkelijk blijkt, want in zijn enthousiasme stapt Bram zelf, niet op mijn seintje wachtend om in te stappen, niet óp de steiger maar tussen de wal en ons schip; hij schiet met zijn been in een gat naast de steiger. Gelukkig houdt hij behalve een natte broek en de schrik, er niets aan over. Na een droge broek varen we uiteindelijk dan om 10.30u weg.

Van het wat holle, frisse windje merken we op het water gelukkig weinig.
De zon schijnt heerlijk en staat te schitteren aan een helblauwe, wolkenloze lucht.
Wat hangt er wel in de lucht? Nou…spinnetje… spinnetje….. kriebelspinnetje….waar spin jij je draad naar toe? Spinnetje…spinnetje….kriebelspinnetje…..ben jij dan nog steeds niet moe?*
Blijkbaar niet want ze gaan van helemaal links naar helemaal rechts en weer terug.
De Vlist hangt vol met spinnige vlijtigheid boven het water, goed zichtbaar, glinsterend in de zon; de herfst in beginnende glorie.

Op ons gemakje varend (Kim en zelfs Bram peddelen goed mee), genieten we allemaal van de relatieve rust om ons heen; Ook de motorrijders, wielrenners, ruiters met hun paarden en klassieke-auto-chauffeurs genieten van deze fijne herfstdag.
Halverwege de heenweg worden de terrasjes al klaar gezet voor de eerste klandizie, maar wij kiezen ervoor door te varen naar Schoonhoven om daar “lang brood” te nuttigen.
We blaten naar de schapen, mekkeren naar de geitjes, kletsen over kano’s en luisteren naar de vogeltjes.

Keurig rond lunchtijd komen we aan in Schoonhoven. We kiezen een plekje uit de wind, in de zon, waar het vervolgens heerlijk toeven is. Al drijft er inmiddels af en toe een flauwe wolk langs die even voor wat frisse schaduw zorgt.
Nadat we ons een uurtje vermaakt hebben met lekker zonnen, een tukje doen, een gezellig gesprek voeren, snoepen, bellen blazen of een wandelingetje door Schoonhoven maken, wenden we de steven en aanvaarden de terugtocht naar Haastrecht.

Er komen meer wolken in de lucht maar met de zon en de wind in de rug, is het nog steeds lekker op het water. Toch is de zomer wel duidelijk voorbij. De eerste herfstkleuren aan de bomen worden zichtbaar, kastanjebomen laten volop hun prikkelbare last vallen, het licht verandert en de dagen worden toch al duidelijk merkbaar korter.

We tellen en bewonderen nog even de nieuwe én oude windmolens en zien dat het kleine “babymolentje” dat pal naast de Vlist staat wel héél erg op zijn grote broer wipmolen lijkt.
Een aantal van ons brengen nog even hun vitamineniveau weer op peil en allen voldaan, komen we weer terug bij ons beginpunt.

Lettend op de gaten naast de steiger, bootjes uit het water halen en……oeps….toch nog eerst droge schoenen aantrekken voor we in de auto stappen.
Guus heeft deze keer het onfortuinlijke geluk een moddervoet te halen in een gat naast het gat van Bram. Wat vandaag dus toch maar weer bewijst dat de meeste natte pakken, broeken en voeten, bij het in- èn uitstappen worden gehaald. Ook Guus houdt er gelukkig verder niets aan over.

Eenmaal de bootjes op de auto, als het mooiste van de dag voorbij is, nemen we afscheid van de paar dames en heren die rechtstreeks naar huis rijden en gezellige Jeanette” uit Venlo. Een volgende keer vaart ze graag weer mee, dat is altijd leuk te horen.

Er is door iedereen lekker gevaren en dat smaakt eigenlijk nog naar meer.
En dan bedoel ik niet een lekkere afsluiter in de kantine (ook fijn), maar naar hopelijk nog zo’n mooie herfstdag als we weer gaan varen “op Nieuwkoop” .

Genieten jullie dan weer mee?
Inge

*(© 2 Kleine Kleutertjes)

[pe2-gallery album=”http://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/100686104596778345440/albumid/6200964165030035585?alt=rss&hl=en_US&kind=photo” ]

Tags: , , , , ,

One Response

1. Henk en Annelies schreef:

Leuk verslag van een mooie tocht door Hollands landschap.
    Tot de volgende keer.
    Henk